Nordsjön och Engelska kanalen

karta engelska kanalen

Här har vi sammanställt lite info om den här etappen av vår resa:

Vi valde att inte stanna i Holland och Belgien eftersom vi fick så fina vindar. Vi svischade på från Cuxhaven till Dunkerque.  Vi har under resan använt oss av Reeds nautical almanac, för att läsa på om hamnar, passager, tidvatten och farleder. Vi har även haft en ytterligare pilot “The Shell Channel Pilot” som med facit i hand inte känts nödvändig om man har Reeds. I piloten tar man höjd för att passager och överfarter görs i mörker och dåligt väder så man får lätt intrycket att det kommer att vara dramatiskt, vilket det naturligtvis kan vara, men vi har haft väldigt lugnt väder.

Att korsa Engelska kanalen, kändes helt odramatiskt både på natten och dagen, med AIS och radar och stabila vindar. Bara man följer regelverket och korsar trafiksepareringen med fören vinkelrätt.

Vi har i Engelska marinor vant oss vid att ropa upp marinan på VHF och be om en plats, medan i Franska marinor kommer hamnkaptenen i gummibåt och anvisar plats, eller så tar man bara en ledig plats. Engelska marinor är lite dyrare, men då ingår duschen. Dyraste marinan hittills har varit Hamble som kostade 45£ per natt. Det har hittills aldrig varit fullt i en marina, man kan alltid knöla in en båt till. När man ska lägga till kommer många springande och erbjuder sin hjälp. Det funkar bra, för det mesta, men i bland får man “goda råd” hur man ska göra.

Matvaror har vi handlat i staden/byns affärer. Det har varit allt ifrån Lidl till enkla snabbköp. Vi saknar storpack med naturell yoghurt, som vi gärna äter till frukost. Det finns en miljard små söta portionsförpackningar och ibland (om vi har tur) grekisk yoghurt. Snart är det dags att börja tillverka egen. Franska Super-U är en helt underbar matvaruaffär som har allt från humrar till gräsklippare. (Dock inte naturell yoghurt)

Tvätta har vi gjort, lite för hand och vid några tillfällen i marinor. I Cherbourg kostade en maskin 4 euro. Vi har haft stor glädje av våra cyklar, å andra sidan finns det ofta att hyra nuförtiden i flera hamnar, även i form av el-cykel.

Bästa prylen är vår vattenkokare som förser oss med vatten till kaffebryggningen. Solcellerna håller mer än väl måttet och gör oss självförsörjande på ström. Vi kopplar väldigt sällan in landströmmen.

Bästa resmålet är Alderney. Största lärdomen är att förstå det här med tidvattenströmmarna och att fråga “the locals” om råd.

Inläggen:

Här är alla inläggen från Kielkanalen till L´Aber Vracht i kronologisk ordning. Tidigare inlägg finns på sidan Avsegling och genom Östersjön.