Broöppning
Om man ska till Curacao marine, behöver man be om broöppning för den flytande pontoonbron. Kontakta “Port authority” på kanal 12 och be om broöppning. Ibland frågar de efter anledning, då svarar man besök på Curacao marine.
Customs and Immigration
Customs finns 2019 i temporära lokaler på gatan Werfstraat. (Näst intill omöjligt att hitta dit om ingen pekat ut det på en karta). De har öppet alla dagar och tar inte ut någon övertidsavgift (gäller även Immigration). Man kan gå in i huset från två håll, dels från gaveln och dels från baksidan via en vaktkur. På helgerna är ingången på gaveln stängd.
Immigration ligger på andra sidan inloppet till Schottegatt bortanför den höga motorvägsbron. När man promenerat över pontoonbron och följt vattnet ska man passerar en bevakad bom, som leder ner till kajen. I kuren visar man sitt pass och säger att man ska till Immigration. Då får man en viktig lapp, som immigration ska stämpla, och som man sedan lämnar tillbaka i kuren på tillbaka vägen. (Har man glömt att be om stämpeln får man gå den långa vägen tillbaka)
Ankringstillstånd, köper man på hamnkontoret som ligger bredvid Immigration (en trappa upp). Det kostar 10 usd för 3 månader i Spanish water)
Ankring
Curaçao har egentligen bara en ordentlig ankringsvik och den heter Spanish water. Det är nästan som en insjö med särskilt angivna ankringsområden. Det kostar 10 usd för tre månaders ankringstillstånd. Övriga vikar där man kan ankra kräver nytt ankringstillstånd och kostar då 10 usd för tre nätter. Med tanke på prissättningen är det ganska tydligt vart Curaçaos myndighet vill ha besökande seglare. Vi ankrade aldrig i Spanish waters utan låg enbart i marina. Vänner som ankrat där hälsar att det är helt okej.
Marinor
Det finns två marinor i Spanish water. Vi valde dock Curacao Marine som ligger närmare stan. Vi tog upp båten, gjorde eget arbete och förvarade båten där. Alla seglare vi pratat med är överens om att marinan gör ett bra arbete, men att de är ganska usla på kommunikation (svara på mejl och sånt kundrelaterat). Det finns en sällskapsyta där det på fredagarna är barbecue och happy hour.
Proviantera
Det absolut bästa med Curacao är gratisbussarna som går till en stor och välsorterad matvaruaffär, Vreugdenhil. Från marinan gick bussen varje måndag – lördag klockan 09.30 och tillbaka klockan 11. Från matvaruaffären är det nära till båttillbehörsaffärerna Budget Marine och Island water world.
En av de största och mest välsorterade affärerna är hypermarket Mangusa. För en tur dit behöver man bil.
Hyra bil
På marinan kan man hyra bil för 30 usd. Väldigt praktiskt om man vill åka på utflykt eller uträtta ärenden.
Willemstad
Willemstad är väldigt charmig med gränder, mysiga restauranger, broar, och färgglada hus. Vi promenerade ofta från marinan ner till stan för ett besök på stan. Det finns flera mysiga restauranger längst med vattnet i det gamla fortet.
Det finns även en liten badstrand dit man kan gå och svalka sig som ligger nära Willhelmina Park.
Paket till Curacao
Vi beställde reservdelar som skulle levereras till marinan. Tullen kontaktar marinan när paketet anländer och är man inte inklarerad i landet eller inskriven på marinan ligger det kvar hos tullen. Marinan sköter kontakten med tullen och när man väl är på plats anländer paketet utan problem (kostar förstås en hanteringsavgift, för oss 40 usd).
Utflykter
Vi åkte ön runt och såg ärligt talat mest buskar. När vi senare seglade norrut längst kusten såg vi flera små mysiga stränder. På Curacao finns till skillnad från Bonaire många stora resorter med sandstränder och vackra trädgårdar. Runt Spanish water finns lite promenadvägar, ett övergivet fort och stränder som verkar klart badbara.