Panamakanalen utan agent


Panamakanalen utan agent

Vi har inte använt agent och det verkar fullständigt onödigt. En agent kostar cirka 300-500 usd och för den summan ringer agenten några samtal och fyller i några blanketter. Alla vi talat med i telefon gällande kanalen talar bra engelska. Enda stora skillnaden är att om man inte använder agent måste man betala in en deposition, som man senare får tillbaka. Man måste även besöka banken.

Tidigare kunde man läsa att båtar ordnade alla förberedelser från ankringen the Flats men eftersom the Flats har flyttats (tillfälligt) och nu är direkt utanför Shelter Bay Marina, såg vi inga andra möjligheter än att ligga i marinan för att tex kunna nyttja marinans gratisbuss in till Colon. Vi har inte undersökt om det går att åka vattentaxi tvärs över Colon hamn, men det verkar osannolikt. Förövrigt var Shelter Bay ett trevligt ställe med pool, promenader, andra seglare och pizza.

Förberedelser

Läs på om processen

Vi har läst flera bloggar som beskriver hur man gör detta utan agent. Men det händer att processen ändras. Beskrivning av hela proceduren finns beskriven på bland annat:

Ta ut pengar

Betalningen sker i kontanter (dollar) på Citibank i Colon. Där finns ingen uttagsautomat så för att slippa irra runt i Colon och ta ut pengar och kanske även vid flera tillfällen, hade vi redan tidigare plockat ut stora mängder dollar.

Nu visade det sig att det var ganska enkelt att gå in på matvaruhuset Reys vid Quatro Alto (där bussen stannar) och ta ut kontanter. Dock har de flesta bankkort begränsningar och man får bara ta ut 1000 dollar per dag. Några seglare fick åka till automaten flera dagar i rad.

Skaffa simkort

Skaffa ett lokalt simkort för att kunna ringa till kanalbolaget. Vi hade fixat det tidigare, men det går att köpa i marinans illa mataffär.

Inmätning

På Panamakanalens engelska hemsida finns de formulär som behövs för att komma in i processen. (Länk) Inmätningen är en inspektion som ligger till grund för att båten godkänns för kanalfärd.

Fyll i formuläret

För att kunna boka en tid för inmätning måste formuläret Handline inspection 4405 fyllas i. Vi var tveksamma över några fält och fyllde inte i dem. Det gick bra ändå. Kontrollera att du använder den senaste versionen av dokumentet.

Mejla formuläret

Ange båtens namn i mejlets ämnesrad. Bifoga även kopia på båtens registreringsbevis samt kaptenens pass. Mejla formuläret till inmätningskontoret på den här adressen: optc-ara@pancanal.com

Få bekräftelse på att mejlet kommit fram

Vi mejlade formuläret innan vi var på plats i Colon. Vi ringde och fick bekräftat att mejlet kommit fram. Vi ville även boka tid för inmätning men då måste man vara på plats i Shelter bay marina, eller på ankringen utanför, för att få en tid. Telefonnummer: 272-4571 (Står även i formuläret 4405)

Boka tid för inmätning

Ring igen när du är på plats och boka tid. Vi ringde på en söndag och fick en tid på tisdagen.

Ring för att konfirmera att inmätaren kommer

Ring samma dag som det bokade besöket för att säkerställa att inmätaren ska komma. Vi fick besked att han skulle komma mellan 09.00 och 13.00.

Få båten inmätt

Inmätaren anlände klockan 10.00. Besöket tog cirka 20 minuter. Eftersom vi låg ankrade kom inmätaren med lotsbåt och det var ganska äventyrligt för honom att hoppa över till vår båt. Han var mycket professionell och talade god engelska. Båten mättes in med hederligt måttband från fören till aktern. Vi fick svara på frågor som han dokumenterade i sin ipad. Har vi holdingtank, AIS, hur fort båten går osv. Det enda vi fick påbackning på var signalhornet. Det ska var gasdrivet. När han hoppade tillbaka till lotsbåten hade vi blivit godkända för att gå vidare i processen.

Vi hade också fått vårt id-nummer för kanalen (sin) samt kopia på hans protokoll och ett formulär för våra bankuppgifter. Alla dessa dokument behövs för att kunna göra betalningen på banken.

Betala

Bankuppgifter

Innan vi åkte till banken fyllde vi i alla våra bankuppgifter på dokumentet som vi fått av inmätaren. Uppgifterna behövs för att kanalbolaget ska kunna betala depositionsavgiften. Vi angav bland annat kontonummer, kontonamn och BIC-kod.

Banken

För att komma till Colon och banken, valde vi att gå in i marinan för att kunna nyttja gratisbussen som de erbjuder. (Om man ligger kvar ankrad utanför kostar det 12 usd att lägga jollen vid bryggan samt 15 usd per person att åka med bussen. Totalt ungefär lika mycket som kostnaden per dag i marinan.)

Bussen stannar vid köpcentrat Quatro Alto och därifrån tog vi en taxi till Citibank. För att komma in på banken fick vi visa våra väskor, ta av oss hattar och solglasögen och även bli skannade. Med oss hade vi kontanter, pass, och de två blanketterna. Total betalde vi 2675 usd, varav 890 usd är depositionen.

Damen på banken kunde inte mycket engelska men det gick snabbt och smidigt. Pengarna kördes genom en räknemaskin. Hon faxade över dokumenten och kvittot till kanalbolaget. Vi fick dokument och kvitto med oss när vi var klara. Besöket tog ca 10 minuter. Taxin väntade utanför och vi åkte tillbaka till Quatro Alto.

Få bekräftelse på betalningen samt boka tid för transit

Samma kväll klockan 1800 ringde vi det telefonnummer som fanns i “manualen”, telenr 272 4202. Vi fick bekräftat att de fått vår betalning och vi önskade samtidigt en transit tid, 6 dagar framåt i tiden som vi också fick.

Säkerställ alla krav för kanalfärd

Enligt dokumentet från kanalbolaget (“Manualen”) och även via info från inmätaren finns diverse krav som måste uppfyllas för kanalfärd.

Skaffa linehandlers

Förutom kaptenen måste man ha fyra sk linehandlers ombord. Om man befinner sig i Shelter bay marina, är sannolikheten stor att det går att få hjälp av andra seglare. Det är även en bra möjlighet att själv få erfarenhet genom att hjälpa andra. Våra linehandlers hittade vi dels i marinan men även genom Facebook gruppen Panama Cruisers.

Säkerställ att linehandlers kan komma dagen innan. Det förekommer att man får en mycket tidig starttid. Säkerställ också att de har gott om tid och inte måste skynda till flyg, eller egen kanaltransit. Det kan förekomma långa väntetider i kanalen. Kom överens om vad som ingår, mat, sängkläder, snacks och eventuella reskostnader.

Hyr fendrar och linor

Tito: Vi valde Tito eftersom han var billigast och hade goda referenser. För 6 däck och 4 linor betalade vi 93 usd. (Då fick vi 10 usd rabatt av oklar anledning) Kontakten sköttes enbart via Whats app. Nr +507 64635009. Vi skrev och fick svar på engelska. Allt levererades direkt till båten 2 dagar innan kanalfärden. Vi betalade kontant till killen som levererade, ej till Tito. OBS kolla linorna. En annan båt fick en skadad lina.

Förbered transit

Advisorn ska ha lunch och vatten på flaska. Linehandlers ska ha måltider, vatten och snacks. Det skall finnas solskydd över sittbrunnen och man ska även ha ett gasdrivet signalhorn ombord (Det fungerar inte med trumpet).

Konfirmera datum och tid

Dagen innan ringde vi och fick exakt klockslag för kanalfärden. Vi fick en mycket ovanlig tidpunkt. Klockan 0300 skulle vi befinna oss på ankringen utanför marinan för att ta emot advisorn klockan 04.30. Många hade sagt till oss att vi kunde göra en del förberedelser samma dag som avfärd, men det var tur att vi inte lyssnade på det rådet.

Genomgång linehandlers

Tillsammans med våra linehandlers gick vi dagen innan igenom olika scenarios och hur hanteringen av linorna kan tänkas gå till. Det kändes skönt att alla var införstådda med vad som ska hända. Många väljer att göra en tur som linehandler för att skaffa erfarenhet inför den egna kanalfärden. Vi hann inte riktigt med det. Vi frågade ut de som gjort en tur och tyckte att vi klarade oss bra utan övning.

Kanalfärden

Samma morgon straxt innan klockan 03.00 ropade vi upp Christobal Signal Station på kanal 12 och fick konfirmerat att tiden fortfarande gällde. Vi gick ut och ankrade. 15 minuter innan advisorn kom, ropade Christobal upp oss och bad oss börja ta upp ankaret.

Advisorn kom med lotsbåten straxt innan utsatt tid. Nästan omedelbart fick vi direktiv att börja köra mot Gatunslussen.

Advisorn

Advisorn har i regel ett annat arbete inom Kanalbolaget och gör detta uppdrag som extraknäck. Hen har med sig en väska, egen VHF och flytväst. Vi hade två olika advisors och de hade båda olika uppfattningar om våra linor och tillvägagångssätt. Den sista dagen fick vi ta ner vår gästflagga över Panama eftersom advisorn ansåg att den satt på fel sida. (Under styrbords vant). Advisorn talar om hur man ska köra, hastighet, gasa och bromsa. Det är en smula ovant och jag tror att kompetenta seglare skulle klara allt galant utan en massa hetsiga och ibland felaktig direktiv. Vi fick till exempel lägga till vid en mycket låg kaj i den hårda vinden, av oklar anledning, i stället för att cirkulera omkring och vänta, vilket hade varit enklare och smidigare.

Slussning

Advisorn får direktiv och kommunicerar via egen vhf med Port Captain. Planer ändras med kort varsel och det är först när man är framme vid slussen som det förmodligen är klart hur slussningen ska gå till. Vi hade alla våra fendrar samt tre bildäck på varje sida. Linorna låg i snygga åttor, för att undvika trassel. Två linor fram och två bak, varje lina försedd med en stor ögla. I Gatunlock slussar man upp och det är ganska dramatiskt med vattnet som trycks in och virvlar i bassängen.

Beroende på vilken typ av slussning man ska göra är hanteringen av linor mm olika. Det varierar också från olika advisors, hur de vill ha saker och ting.

  • Utanpå en arbetsbåt/bogserbåt/passagerarbåt: De blå linorna används och man kastar över öglan. Man får tillbaka öglan och får sedan se till att spänna linan på eget knap. Arbetsbåten sköter sedan via sina linor själva slussningen.
  • Utanpå annan segelbåt: Vi använde egna linor (inte de hyrda) och kastade dessa till segelbåten som gav dem tillbaka. Linor i fören mitten och aktern. Eftersom segelbåten vi förtöjde på, låg utanpå en arbetsbåt, skötte arbetsbåten slussningen.
  • Ensamma mitt i slussen. (Ensamma så till vida att man inte knyter fast i annan båt) Uppe på slusskanten går slusspersonal som kastar en tunn lina med en boll på (monkeyfist) som landar på båten. Den tunna linan knyter man fast sin långa linas ögla och matar ut linan så att slusspersonalen kan lägga öglan om en pollare.
  • Två eller tre segelbåtar ihop knutna (nested) som ett paket. Vilket vi inte var med om.
  • Mot slussväggen. Rekommenderas inte för fritidsbåtar i plast.

Gatun lake är en 4 timmars lång färd mot Pedro Miguel. Bra tillfälle att äta och kanske turas om att ta en tupplur. Man är nu cirka 25 meter över havsytan. (Det är i Gatun lake de flesta övernattar)

Pedro Miguel och Miraflores Lock är slussar ner igen. På grund av att vår advisor jobbat för många timmar fick vi avbryta vår kanalfärd och övernatta på en boj mellan dessa slussar. Det är ytterst ovanligt.

Vid Miraflores lock finns ett besökscenter med publik och webkamera. Slussningen ner är ganska stilla och odramatisk, även om själva hanteringen av båten kräver att man är lite på tå pga strömmar. Efter Miraflores är man ute i Stilla Havet.

Tidsåtgång

Ingen kanalfärd är den andra lik. De flesta som gått igenom straxt innan och efter oss, har startat på eftermiddagen, övernattat i Gatun Lake och kommit fram efter lunch, dagen därpå cirka 24 timmar senare. Några få har gjort det på en dag, med tidig avgång och kommit fram efter ca 15 timmar.

För oss tog det 40 timmar, med oplanerad övernattning. (Världsrekord?)

Avslutning

Lämna av linehandlers

Vi fick hjälp av vår advisor att ropa efter en båttaxi åt våra linehandlers. De blev upplockade vid Balboa Yacht Club, där även advisorn hämtades. Vi betalade våra linehandlers för deras resor till/från Shelter bay samt för båttaxin.

Ankring eller Marina

Vi valde att inte gå till någon marina utan ankrade utanför Marina Playitas. Att ligga i marinan här kostar första natten 160 usd och efterföljande kostar 80 usd per natt!

Fira

Alla stora händelser måste såklart firas. Glöm inte att dricka bubbel!

Lämna igen linor och däck

På morgon dagen efter kanalfärd lämnade vi igen däck och linor på marinans jollebrygga. I och med det var vår kanalfärd officiellt avslutad.

(Inlägget om kanalfärden hittar du här.)