Tips och råd Karibien

Erfarenheterna efter några månader i Karibien (feb – maj 2019) är följande:

Bunkra

Om båten inte sjunker, handla med dig det du verkligen gillar från Kanarieöarna (eller kanske rent av Sverige). Prisläget i Karibien är mycket högre än vi kunde ana på vissa öar. Vissa varor är svårt att få tag i. På de franska öarna kan man bunkra det mesta, öl, viner, ostar och konserver. Där finns också en del matvaror som man inte finner någon annanstans i Karibien. Det varierande prisläget gör att man väljer var man handlar vad.

Det vi borde bunkrat mer av på Kanarieöarna/Sverige:

  • Öl (är ju superbilligt på Kanarieöarna och superdyrt på tex St Vincent)
  • Mandlar, nötter, russin
  • Tacokryddor, hårda tacobröd, tacosalsa
  • Svenskt godis
  • Rågmjöl (om du gillar att baka)
  • Lingonsylt
  • Olivolja (finns men är dyrt)

Det vi hade fått tips om att handla och hade med oss mycket av, var: disktrasor, diskborstar, hushållspapper, toapapper, diverse kryddor, longlife mjölk och grädde. Även om longlife-mjölk finns i varje affär så är det skönt med ett rejält lager ombord.

Vad vi äter: Våra grundvaror är kycklingfilé, bacon, köttfärs, ibland korv, kalkonfärs, potatis, ägg, vitkål och kikärtor. Ris, pasta och couscous. Vi grillar, gör wraps, köttfärssås, tacos, rårakor mm. Vi köper ofta bananer, mangos eller ananas. (Fråga innan vad det kostar) Frukt kan var importerad och väldigt dyr. (Råkade köpa en ananas för 120 kronor)

  • Fräsch affär: Ram’s supermarket på Nevis (ganska välsorterad och inte hutlöst dyrt)
  • Bra pris och utbud har Price Leader på Martinique (fast den var lite sunkig)
  • Super-U på St Martin (Välsorterad, skapliga priser och fräsch)

Några prisexempel från Nevis: (1ec = 3,5 sek)

  • Dagens lunch med revbenspjäll, ris sallad 25 ec
  • Åka buss 5km 4 ec
  • Dricka en Killer Bee (Minns inte)
  • Kycklingbröst fryst 500 g 8 ec
  • Isbergssallad 1 st 4 ec
  • 1 kg ris 8 ec
  • Cornflakes liten frpk 6 ec
  • Ägg 12 st 10 ec
  • Coca Cola på 33 cl 3 ec

Ekonomi

Under 4 månader gjorde vi i snitt av med 8 000 kronor per person. Då har vi inte haft något större båtunderhåll, flygbiljetter eller andra stora engångskostnader. Vi försöker handla smart, vi köper ju inte kaffe när det kostar 500 kr kilo, utan handlar det på en fransk ö för 80 kr kilot. Vi äter på restaurang ca 2 gånger i veckan. Vi försöker undvika att klarera in/ut på övertid. Vi har inte legat i marina.

Kyl och frys

Vi har ingen frys. Någon sa till oss innan vi kom hit, att det var svårt att klara sig utan frys i Karibien eftersom nästan alla matvaror är frysta. Ja, just det. Det fungerar bra även om man endast har kyl. Det är ju bara att placera de frysta varorna närmast kylelementet som håller sig fryst i flera dagar. Vi har med oss kylväska till affären och placerar kycklingbröst, revbensspjäll, korv eller köttfärs i väskan under transporten från affären. Fungerar utmärkt.


Ankring

Vi skrev om det i ett blogginlägg, om headset med intercom så att man slipper skrika när man ankrar. När vi blir mer vana kanske vi kan göra diskreta handrörelser, men det är en fantastiskt bra sak att använda, framförallt i Karibien där det nästan alltid blåser.

Nästan ingen använder en boj som utmärkning för sitt ankare. Med tanke på att många ankringsvikar är trånga skulle det nog mest ställa till med oreda. Vi har ett Rocna-ankare och är supernöjda, det fastnar i princip alltid. Vi backar fast ankaret och snorklar oftast för att kontrollera att det verkar ok. Vi använder ankarlarm på telefonen. Det finns flera appar att ladda ner. Vi växlar mellan Anchor Alarm (AncAlarm) och Anchor Pro.

Vi hade blivit varnade för franska charter katamaraner. De kommer nära släpper ankaret och tar sedan jollen in till stranden. Ja, precis så går det till. Ibland kan man mota bort dem, men inte alltid. Grrr…

Kostnad Lite slarvigt brukar man säga att det är gratis att ankra, det är ju inte riktigt sant. På några ställen är det Nationalpark och Världskulturarv som gör att man i samband med inklarering får betala en avgift. Exempel på det är English Harbour/ Falmouth på Antigua och Gustavia på St Barts.

Bojar På många av de franska öarna finns det mooringbojar. Ibland är de gratis (Deshaies) annars kostar de beroende på båtstorlek (Terre de Haut) ca 90 kronor om dagen. Stannar man ett tag på en boj var observant så att inte tamparna nöts av. Vi har några avgnagda rep numera.

Boatboys På några öar tas man emot av sk boatboys som hjälper till med bojar, erbjuder lobster, och guidade turer. Vi har bara mött trevliga personer som efter att vi vänligen men bestämt tackat nej inte är särskilt påstridiga.


Dokumentation och klareringsprocessen

När man anländer till ett nytt land har vi läst på hur det går till för att klarera in i landet. Vanligtvis finns den aktuellaste informationen på noonsite.com eller i lämplig guidebok. Viktigast av allt är att hålla reda på det dokument man får vid den förra utklareringen. Man kan bli nekad inklarering om pappret saknas. (Förutom på de franska öarna där ingen hittills kontrollerat våra tidigare dokument). Alla myndighetspersoner har varit extremt professionella och artiga. (Inga otrevligheter eller mutor eller andra konstigheter, som man kanske hört talas om innan man kommer hit)

Dokumentation som behövs är Pass. En Crewlist eller egentligen den information som står i passet på besättningen samt vem som är ägare, kapten och crew. Uppgifter om båten, storlek, färg, material, motor mm. Vi gjorde ett eget båtdokument med alla uppgifter som vi plastade in. Enkelt att hala fram ur mappen när det är dags att fylla i uppgifter. (Länk till vårt dokument) Registreringsnummer behövs anges vid varje inklarering. Eftersom vi inte har något officiell registrering av vår båt har vi ett registreringsbevis från OSK. Där står ett löpnummer med siffror och bokstäver som vi anger som vårt registreringsnummer. I bland ska även datum för registreringen anges. (Vi har inte registreringsnumret skrivet på båten någonstans)

Lite varstans kan man läsa att Sailclear.com ska användas vid in/ut-klarering. Det har inte fungerat eller använts någonstans där vi varit.

Franska öarna Man går till baren/restaurangen/affären som är ansvarig för klarering, sätter sig vid datorn och fyller i sina uppgifter, skriver ut dokumentet som man sedan får stämplade och betalar 2-4 euro för. Mycket smidigt.

St Vincent, St Lucia, Dominica Här är det vanligen 3 myndigheter som besöks och sitter i samma lokal. Customs, Port Authority och Immigration. Man fyller i papper med karbonpapper och får förflytta sig mellan myndigheterna och visa sina pass. På St Vincent klarerade vi in på “övertid” och fick betala ca 300 SEK. Övriga kostnader runt 100 SEK +/ – några tior.

Antigua Det är dyrare att klarerar in i English Harbour än i Jolly Harbor pga att området är världskulturarv. Här använder man websidan eseaclear.com där man fyller i alla uppgifter. Det står överallt att kaptenen ska komma i land själv, men det verkar gå bra för de som kommer flera. Även här är det tre myndigheter som ska besökas.

St Kitts and Nevis Vi klarerade in på Nevis och fyllde i sedvanliga uppgifter och betalade en ganska hög avgift ca 500 sek. (Baseras på båtstorlek) sedan kom tjänstemannen från Immigration och ville att vi även skulle fylla i ett formulär på nätet- Apis. Man gör först en registrering sedan får man ladda ner ett dokument och fylla i koder för länder och hamnar. (Irriterande krångligt) Bygger på att man har en dator med excel! När vi väl klarerade ut var det ingen som frågade om vi fyllt i dokumentet.


Uppkoppling

Wi-fi Vi har en wi-fi förstärkare som vi då och då haft användning av, många ankringsplatser är dock långt ut så det blir ofta jollen in till land för surfstund på en bar med wifi. Vi har lärt oss att fråga först, om det funkar innan vi köper ölen/colan/kaffet.

Fri roaming inom EU På de franska öarna är man inom EU och får fri roaming, eventuellt beroende på operatör så är det ganska usel uppkoppling ändå.( Martinique och Guadeloupe) Om man dessutom förflyttar sig på land kan operatören få för sig att man plötsligt befinner sig på Jamaica och det blir ganska dyrt om man har roamingen påslagen. (Tack Hallon)

På St Barts och St Martin var det (nästan) supersnabbt 3G. Det gick i alla fall att ladda upp en 1 GB film på YouTube på 30 minuter.


Underhåll av båt

Rost Jaa, allt rostar. Inte bara på båten utan även spännen på badkläder, och skärp. Vi har polerat allt rostfritt på båten med Autosol en gång hittills. Nu hart vi köpt något slags “mirakelmedel” som verkar lovande. Det penslas på och spolas sedan bort.

Toa Det går att läsa sig till att toan och slangarna kan bli ett problem med tiden då urin och havsvatten blir som typ cement efter ett tag. Vi har testat under några månader att spola mestadels med sötvatten. Men det verkar inte göra så stor skillnad. Vi får regelbundet rensa bort det geggiga. Vi använder då och då “salladsmetoden” och tillsätter vinäger och olja. Läget är under kontroll just nu efter urkig rengöring.

Botten Vår botten är målad med sk fartygsfärg. Genom Europa och på Kanarieöarna har den fungerat bra. Nu börjar dessvärre botten se ut som ett pälsdjur. Vi skrapar med en metallskrapa och använder rotborste, då och då. Logg och vattenintag får även påhälsning av diverse snäckor och måste regelbundet rensas. Vi har inte bestämt när vi tar upp och målar botten nästa gång.


Väder

Det blåser i Karibien. Det har man ju hört, men kanske inte förstått. Det blåser ca 8-10 m/s från ost, precis hela tiden. Det tar ett tag att vänja sig vid och visst kommer det perioder med mindre vind, men inte så ofta. Det luriga är också att man tror att det blir lä bakom höga berg. Nej, det blir i vissa fall värre med bergen som vindstrutar ner mot ankrade båtar. I vissa ankringsvikar kan det bli 360 graders snurrande pga vindar och strömmar, knepigt att ankra. (Tex Deshaies)

Det regnar en del. Ofta korta skurar, lagom korta så att man precis hinner stänga luckor eller springa in under ett tak. Sedan skiner solen igen. Vi har bara haft en dag med ihållande regn. Temperaturen ligger stadigt på 28-30. I vattnet är det ca 28 grader.

Vi kollar de vanliga vädersajterna regelbundet. Vi har inte känt att vi behöver kunna kolla vädret oftare än vid våra surfstunder.

Värmen Jag tror det är väldigt individuellt hur man klarar av värmen. Eftersom jag är i den åldern då jag emellanåt får värmevallningar trodde jag nog att det skulle bli rejält jobbigt. Kanske för att det ofta blåser så går det riktigt bra. Vi har dock med oss varsin “lifesaver” när det blir för varmt. Det är små fläktar som körs på 12 volts uttaget via usb. På natten sover vi med luckor öppna (korsdrag).


Watermaker

Vi är extremt nöjda med vår watermaker som efter att vi bytte pump producerar 35 liter vatten i timman. Vi kör den när vi seglar men även på ankringsplatser som inte är allt för nära sjömackar eller marinor. Vi är då oroliga att få in något kemiskt i filtren så att de förstörs, t ex diesel. Watermakern strömförsörjs av solcellerna. Vi behöver aldrig starta motorn när vi gör vatten.


Bra att ha

Hantering Jolle Vi är mycket nöjda med våra dävertar som vi hissar upp jollen i. Det gör vi varje natt och även när vi seglar. Vi har en lång vajer som vi låser jollen med vid jollebryggan. Med hjälp av däverten hissar vi även upp snurran som sitter på pulpit under segling. Smidigt att ha tänkt igenom detta innan man är på plats i Karibien.

Hitta-hem-belysning Vi har en ljusslinga med kulörta lampor som vi snurrat ihop till en boll (inte så vackert) med den tänds varje kväll när det blir mörkt och lyser i ca 6 timmar. Om vi då är ute på vift är det ganska enkelt att hitta “discolampan”. Ibland har man ju inte alltid planerat att vara ute sent (Dvs efter klockan 18).

Belysning i sittbrunnen Vi införskaffade en uppblåsbar solcellslampa Luci-light som hänger över bordet när vi sitter i mörkret och ska äta. Fotogen, värmeljus mm går bort. Vi har en batteridriven ljusslinga som mer ger mysfaktor än ljus. Vår solcellslampa från IKEA har fått en ny skärm och kvalar också in under myskategorin.

Myggnät, regnskydd Vi har myggnät till alla våra luckor och när det någon enstaka gång inte blåser så behövs de verkligen. Det vi börjat fundera på, eftersom vi kommer att “översomra” under regnperioden är att vi nog behöver regnskydd så att vi kan fortsätta ha luckorna öppna trots att det kommer en skur. Hittills har det gått bra att springa runt och stänga dem när det regnar.

Solskydd Vi har ett stort kapell som vi spänner upp över bommen. Fungerar utmärkt när vi ligger ankrade. Både mot regn och sol. Solskydd under segling är ännu ej löst men det finns absolut med på vår viktigt-att-lösa-lista.


Behövs inte

Av alla goda råd vi lyssnat på och följt är nog det här mest tveksamt: Måla/Kladda ner kåpan till utombordsmotorn, så att den inte blir stöldbegärlig. Där vi varit, är det endast svenska båtar som har gjort så?! Vi låser oftast motorn eller både motor och jolle. Många har även sytt solskydd till kåpan. Det vi hört talas om hittills är motorer och jollar som stjäls och är olåsta.


Tips

  • Åk lokalbussen: Fantastiskt roligt, du ser platser som guidade turer inte tar dig till och du möter människor du aldrig skulle träffa annars. Och superbilligt. Bussen, vanligen av modell minibuss har ofta registreringsskylt som börjar på “H”, ofta målad med glada färger.