Sammanfattning Atlantöverfarten


Sammanfattning

Vi startade i Mindelo, Kap Verde och gick till St Vincent i Karibien. Överfarten tog 15 dygn och 9 timmar.

Vi seglade med Viking Explorers. Till en liten kostnad fick vi bra genomgångar, tips och råd. Vi lärde dessutom känna andra trevliga seglare. Vi kan verkligen rekommendera det här sättet att på egen hand, men ändå tillsammans komma över Atlanten.

Under överfarten hade vi en snittfart på 6,2 knop. Vi hade ganska lätta vindar (enligt obekräftade uppgifter ska det tydligen var 99% chans att få stadiga passadvindar under januari, men inte för oss visade det sig.)

Segelsättning

Vi seglade till allra största delen med storsegel, spirad genua och kutter. Motorgång en natt på grund av för lätta vindar, samt vid två tillfällen för att få varmvatten. Vi har lämnat vår Spinnaker hemma och utrymmet där den skulle legat är fyllt av reservdelar. Självklart har vi, eftersom vi fick lätta vindar, åtskilliga gånger diskuterat om vi borde tagit med den, men vi ångrar inget.

Besättning

Det var bara vi två ombord. Vi är supernöjda med det. Inte vid något tillfälle saknade vi en ytterligare gast (snarare tvärtom), och var skulle den stackars gasten ha suttit när vi låg utsträckta i sittbrunnen.

Vaktschema

Ojoj så många råd vi fått om det innan. Saken är den att alla är olika, man måste helt enkelt hitta något som passar. Vi har provat olika tidsintervall. När vi började den här resan, tyckte jag verkligen inte om nattpassen. Det var kallt och ensamt. Då körde vi 3-timmars pass och jag fick daska mig själv i ansiktet för att hålla mig vaken. Till Kap Verde utökade vi till 4-5 timmar för att över Atlanten bli 6 timmar. Vi sov ibland i 20-30 minuter och kollade plotter, segel, vind radar. AIS larm var aktiverat. Vi kände oss pigga och fräscha när vi kom fram.

Säkerhet

Vi har säkerhetslinor som vi kopplar oss i när vi går upp på däck. Det sitter en extra säkerhetslina vid masten. Vi är alltid fastkopplad i sittbrunnen på natten. Vi går aldrig ensamma upp på däck på natten utan att väcka den andre. Vi har larm i flytvästarna (Mob1) som tutar på plottern om man trillar i.

Vi har checklistor inplastade för olika nödsituationer som kan uppstå. Brand, roderhaveri, vattenintrång, akuta skador och sjukdomar. Dom går vi igenom innan avfärd. Känns tryggt.

Strömförsörjning

Solceller. De laddade ganska dåligt när vi låg i Las Palmas i december eftersom solen stod lågt. Då använde vi landström. När vi kom närmare Kap Verde och vidare över Atlanten, stod solen högre igen och de laddade bra.

Under natten sköter vår släpgenerator strömförsörjningen på överfarter. Vi kör topplanterna, navigationsutrustning, autopilot, radar och kylskåp. Släpgeneratorn har visat sig vara en helt ovärderlig pryl. Den låg i under hela överfarten utom en dag då vi hade lätta vindar. Den klarar dessutom de stora områdena av tång som man kör igenom. Vi har startat motorn endast vid för lätta vindar eller för att köra varmvattenberedaren när vi ville duscha, aldrig för att ladda batterierna.

Kommunikation

Vi har en Garmin Inreach för att kunna kommunicera med omvärlden via satellit. Inför överfarten köpte vi ett abonnemang med fria antal meddelanden (ca 800 kr i månaden). Till telefonen laddar man ner en app som man synkar med Inreachen. Det gör det väldigt enkelt att skicka och ta emot meddelanden. Vi kan uppdatera vår facebooksida, vår MapShare-sida, skicka sms och mejl. Allt i textformat. Inga bilder och max antal tecken per meddelande är 160. Familj och vänner har uppskattat att få ta del av var vi befinner oss.

Nackdelen med GarminInreach är att alla meddelanden inte kommer fram. De fastnar på vägen. Vi har även varit i kontakt med den svenska supporten vid några tillfällen och de kunde inte så mycket om produkten, vilket är dåligt tycker vi. Men det är absolut en bra budgetvariant på satellitkommunikation.

När vi kommit fram till Karibien sätter vi Garmin Inreach på paus.

Väderprognoser

Vi har en prenumeration på ett weather routingprogram som heter Fastseas. Vi skickar ett meddelanden till Fastseas via Garmin Inreach och får tillbaka ett textmeddelande med de kommande 18 timmarna med vindhastigheter och riktningar. Fungerar riktigt bra. Det går inte att ladda ner egna gribfiler.

Mat och bunkring

Det är ju en balansgång mellan att överlasta båten och fullständigt sänka vattenlinjen samt att få med sig så mycket som möjligt av mat och dryck. Vi kan ännu inte överblicka vad vi eventuellt skulle ha bunkrat annorlunda med tanke på att vi inte varit så länge i Karibien. Men med tanke på överfarten är vi ganska nöjda med mathållning och tillgång.

När det gäller stoppet på Kap Verde så visst gick det att komplettera i de små matvaruaffärerna som fanns men alla inköp blev inte så lyckade. De flesta grönsakerna var mosiga redan andra dagen, bananerna mognade aldrig och brödet möglade dag två. Det som däremot var bra, var yoghurten vi köpte. Den är longlife-behandlad och står sig i rumstemperatur i flera månader. Köttfärsen vi köpte över disk var god och fick blir köttbullar.

Förutom de maträtter vi gjorde i ordning i Mindelo innan avresan och som räckte i 4 dagar hade vi bunkrat rejält i Las Palmas efter en väldigt avancerad provianteringslista.

Vi gjorde ingen fast meny utan bestämde med kort varsel om tex korven skulle bli stroganoff eller stekas med potatis. Tips är ju att köpa lite olika såser/dressingar som piffar till maten. Sweet-Chili, Vitlöksmajonnäs, etc

Vatten

Vi har en Watermaker som vi producerar vatten med var 4-5:e dag. Vi kan strömförsörja den med solcellerna. Som reserv, om den skulle gå sönder under överfarten har vi en vattentank separerad från watermakern med 100 liter. Vi hade även några 8 liters dunkar surrade ombord.

Mer…

Det vi uppskattade på överfarten var att någon gång om dagen dricka annat än vatten, tex läsk eller iste. De långa vaknätterna kräver extra energi, torkad frukt, kex, skorpor, chokladkaka, toast m jordnötssmör, digestive med marmelad (ja ni fattar) Vi gjorde i ordning en stor burk med olika nötter och russin där vi då och då hällde upp oss en liten skål.

När det blir varmare och man svettas ihjäl bredvid en varm gasolspis passade vi på att göra flera portioner av ris, pasta och potatis. Enkelt att värma upp dagen därpå. Rejäla grytvantar av silikon är bra som skydd mot heta grytor och varmt vatten. Vi hade olika alternativ för att göra kaffe, gungar det mycket är tratt och filter lite meckigt. En press funkar alltid.

Vitkål kan man inte ha för mycket av. Står sig länge och bra ersättare för sallad. Att glasburkar med lock som står i kylen kan ramla omkull och ligga och rulla tills locken skruvats av. (Blandning av oliver, bostongurka och rödbettor, smakar sådär…) Då är det väldigt praktisk att ha kylvarorna i olika plastbackar (mindre att städa). Vi hade en låda med typiska frukostprodukter, smör, ost, yoghurt och marmelad.

Bröd valde vi att inte baka själv. Vi hade med oss formfranska från Hipedino i Las Palmas (typ Bimbo) som står sig väldigt länge. Även tortillabröd funkar bra. Sedan övergick vi till olika sorters kex, skorpor, toast-skorpor. (Gissa om vi var sugna på mjukt bröd när vi kom fram…)

Sömn

Vi sover i salongens ena soffa under överfarten och kan därför enkelt väcka den som sover om det behöver göras större segelförändringar.
Vi har en sjökoj som man ligger tajt i och den fungerar riktigt bra. Om det rullar kraftigt vill man ligga tajt och inte rulla runt på en stor säng. Öronproppar och ögonmask är bra att ha.

Förströelse

Det är en lång resa över Atlanten. Vi uppskattade att kunna göra “roliga” saker och äta gott. Godis, maträtter, musik, böcker, ljudböcker och film. Extra roligt var det att kunna få och skicka meddelanden till andra.

Solskydd

Vi har ännu ingen Bimini eftersom vi inte är helt på det klara med hur den ska passa in på ett bra sätt. Vi gör ju mycket på däck, hissar storseglet, och spirbommen och viker storsegel. En traditionell bimini är ganska mycket i vägen. Men det blev ju så, att i de lätta medvindarna och stekande sol var vi tvugna att hitta på något, så vi satte upp sittbrunnskapellet till hälften. Inte optimalt eller snyggt men okej.

Solhatt och solskyddsfaktor förstås!

Till sist…

Det vi läst om mycket innan och som vi till viss del korrigerat på tidigare överfarter är ljuden inne i båten. Allt som kan klirra, gnissla, banka och klonka, gör det garanterat ute till havs när man vill sova. Båtens framfart i sig, genererar ljud, men var beredd på att åtgärda kryddburkar, porslin kastruller, böcker i bokhyllan och som i vårt fall ett gurglande avlopp till diskhon. (Höll på att göra mig galen, tills jag kom på att diskproppar och en handduk stänger ute ljudet.) Vi hade med oss flera meter halkskydd till inomhusmattor köpt på IKEA, som numera halva porslinsskåpet är inlindat i. Fungerar perfekt även till sprit och vinflaskor.

Allt ovan är våra erfarenheter, andra seglare med andra preferenser tycker säkert annorlunda.

Här hittar du blogginlägget om Atlanten