300 dagar

…eller 42 veckor kvar tills vi seglar iväg. Och kom inte och säg att “det går ju fort”. Det.Vet.Vi.

Tanken på att sälja hus, packa, städa, fira jul, flytta, färdigställa båten och jobba, får oss att undra om almanackans alla blad kommer att räcka till. Men det vi faktiskt kan avföra från vår båtrelaterade att-göra-lista, är att fundera mer över strömförsörjningen ombord. Den tror vi att vi har koll på efter sommarens träningsläger/semestersegling.

 

I avsaknad av en targabåge har vi gjort en provisorisk ram och haft en 100 W solcell monterad under sommarseglingen, som laddat bra under soliga dagar. I uppfällt läge ser det lite grann ut som om vi seglar runt med en stor chokladask på akterdäck. När targabågen väl är på plats kommer vi ha fyra solceller monterad på den, och inte i “chokladasken”.

Det vi noterade under vår översegling till Gotland var att nattetid när solen inte laddar upp solcellen, behöver vi en ytterligare strömkälla. Vi sneglade på den gamla släpgeneratorn som medföljde vid båtköpet, och beslöt att testa den när vi seglade hem igen.

Sagt och gjort. Vi tog fram den skamfilade propellern, även kallad Aquair 100, fäst vid ett 20 meter långt rep, som i sin tur sitter fast i generatorn, och släppte ner den i vågorna. Där snurrar propellern, som snurrar generatorn, och så, blir det ström helt enkelt. Och det funkar. Vi seglade i snitt i 7 knop och märker inte av att farten minskar. Och vi fick ström.

Under nattseglingen med kylskåp, autopilot, lanternor och navigationsinstrument i gång puttar släpgeneratorn till ström som gör att vi i princip går jämnt upp med det vi förbrukar. Den enda vi förvånas över, är när farten ökar i båten och det snurrar lite fortare, låter det som om det sitter en astmatiker med andnöd längst bak i båten. Inget högt störande ljud, snarare lågt och väsande, lite då och då. Som någon som försöker dra efter andan. Det kan vi leva med. Det kan till och med tänkas att den slitna propellern blir lite ompysslad. Så, vi fyller på med en ny sak på att-göra-listan. Måla släpgenerator.

 

2Comments

Add yours
  1. 1
    Andreas Knudsen

    Hejsan! Undrar hur ni fixade det ruttna däcket? Var det endast teaken som hade gjort sitt eller hade fukt tagit sig in i plast -materialet? Kikar just nu på et par najader och känner en viss oro för dessa, i övrigt annars så vackra , skruvade teakdäck. Hälsn Andreas

Lämna gärna en kommentar...