När vi köpte båten var ett av argumenten “det mesta är ju så fräscht och det är inte mycket vi behöver byta ut”. Nåja.
När masten väl låg ner och vi började titta närmare på alla fall, så insåg vi att det var dags att byta ut den löpande riggen. De gamla vajerfallen byttes ut mot Dyneema. Själva processen att dra allt genom masten var ganska enkel, med en kabel strumpa och en hel del tejpande, och faktiskt helt utan grova ord.
I morgon ställer vi masten på plats. Inte vår favoritsyssla, med en massa saker som kan gå snett. Gulp!
Hej
Vi letar båt efter en längesegling båt sedan en tid, bla kikade vi på den båt som ni köpte (inte många N391 med kista för om masten) men tänkte inte på däcksproblem. Vilka symptom såg ni innan ni beslutade er för att byta teakdäck?
Vi har kikat på en trevlig båt som används 15 år runt Kanarieöarna men det som fick oss att backa ur var slitet teakdäck, ett antal teakpluggar saknades eftersom skruvskallen var 1,5 mm under teakytan och nåten på ett flertal ställen saknades för den ligger inte kvar när det är 0,5 mm djup skåra mellan ribborna. Var en del fuktfläckar på träinredningen och mycket annat som behövde fixas så vi tackade nej, lade inte ens ett bud.
Mvh
Seglare med drömmar
Hej. Ja kistan var onekligen ett “bra” kännetecken. Vi såg inget med blotta ögat gällande däcket. Det var besiktningsmannen som konstaterade att det satt löst och det var fukt mellan ribborna och däck. Han använde en liten hammare som han knackade på däcket med, och det hördes tydligt att ribborna inte satt fast mot underlaget. Det som var avgörande för oss var att den utökade utredningen visade att det inte var fukt i distansmaterialet. Att anlita en besiktningsman visade sig vara ovärderligt. Lycka till med långseglarplanerna!