Stilla havet

Sammanfattning och Tips inför vistelse i Franska Polynesien

Att ge någon goda råd om långsegling kan vara lika kontroversiellt som att uttala sig om det perfekta ankaret eller för den delen vilken typ av båt som är lämplig. Våra erfarenheter ligger till grund för de råd vi kan ge inför en långsegling i Stilla Havet och framförallt Franska Polynesien där vi tillbringat 1,5 år.

2020 var vår ursprungliga plan var att gå till Marquesas och Hiva Oa från Panama och därefter följa den traditionella ”Coconut Milkrun”. Vi lämnade Panama den 14 mars 2020 och när vi seglat i en vecka, fick vi information om att Franska Polynesien stängt sina gränser. För att försöka förstå vad detta skulle få för betydelse för oss skickade vi mängder med mejl till andra seglare som redan var framme eller ännu inte kommit iväg. Informationen vi fick tillbaka, gjorde att vi valde att gå till ögruppen Gambier. Det tog oss 34 dygn att nå fram i alldeles för lätta vindar. Väl framme fick vi 14 dagars karantän innan vi fick gå iland. Under april och maj 2020 lättades restriktionerna successivt och den 21:a maj fick båtar som befann sig i FP lov att segla fritt i landet. Vi seglade vidare till Marquesas, Tuamotus och Tahiti. I december 2020 var vi tillbaka i Gambier för att tillbringa cyklonsäsongen där, under vintern 20-21. I februari 2021 infördes strikta restriktioner gällande in och ut-resa ur landet. I april 2021 vaccinerade vi oss i Tahiti. I juni 2021 lättade restriktionerna och landet välkomnade vaccinerade turister. I Augusti 2021 började delta-varianten att spridas och landet införde ”Confinement” . Vi fick utegångsförbud en månad under vår vistelse på Bora Bora. Det finns värre ställen att fastna på…

Franska Polynesien är lika stort som Europa och består av ögrupperna Sällskapsöarna, Gambier, Marquesas, Tuamotus och Astralöarna. Franska är det officiella språket med det talas även Tahitiska, Mangareva och flera andra lokala språk.

Guider och seglingsbeskrivningar

Nästan alla publicerade böcker börjar bli väldigt daterade. I och för sig är själva inseglingsbeskrivningarna ofta korrekt men vi anser det inte värt att köpa dyra böcker som ändå gått ur tiden. Den största informationskällan är de kompendium som finns att ladda ner för respektive seglingsområde. De uppdateras kontinuerligt av seglare och innehåller värdefull information om ankring, proviantering och liknande.

Info för seglare

Framförallt i pandemitider är det oerhört värdefullt med chatgruppen som finns via WhatsApp . Seglare med skapligt internet publicerar utdrag och senaste nytt om läget i världen, och i Franska Polynesien. WhatsApp kräver inte mycket bandbredd och fungerar även i ”edge”.

Uppkoppling / Wifi

  • Tuamotus och Gambier. Vi har använt oss av lokalt simkort (Vini) med data, ofta edge men det räcker länge till mejl, WhatsApp, Messenger, och för att ladda ner väder. (Vodafon fungerar inte här). På en del platser finns det gratis wifi tex affären JoJos i Gambier eller utanför kommunhuset i Hao. Men att försöka göra blogginlägg, eller ladda upp/ner större filer är näst intill omöjligt. Simkorten och påfyllnadskort kan köpas på det lokala postkontoret.
  • Marquesas , ska man vara här länge kan man försöka få tag i 4G simkort med data. Det finns en del gratis wifi här och där. Kontakta Nuku Hiva Yacht Service som ibland kan tillhandahålla simkorten.
  • Tahiti och Sällskapsöarna. Massor av möjligheter. Vodafon 4G mm. Ett alternativ är att försöka få tag i ett ”års-abonnemang”. Då kostar 4G med 30 gb i månaden ungefär 450 kronor i månaden. Man behöver bevis på att man är ”bofast”, tex en faktura från marinan eller allra helst en “declaration de domicil”. 4G-täckning i Sällskapsöarna, några atoller i Tuamotus, samt vissa delar av marquesas.

Proviantering

Kolla in vad förråden bör fyllas med inför avsegling över Stilla Havet. Vi har även sammanställt några “Bra att ha-dokument” som finns här: Dokument . Vi listar sånt som är bra att proviantera innan ankomst till Franska Polynesien.

Gambier

Gambier är lite som en blandning av Sällskapsöarna och Tuamotus. Det finns både berg och korallöar. Det yttre revet har delvis sjunkit så en del svall kan dra in i lagunen. I Gambier finns vackra ankringar bland koraller och små motus liknande Tuamotus, men inte med lika många palmer. Vi gillade Gambier mer än Marquesas och tillbringade cyklonsäsongen 2020-21 här. Människorna här är allmänt trevliga. Inte så många talar engelska. De flesta arbetar inom pärlindustrin på de många pärlodlingarna. Den största nackdelen med Gambier är mycket dåligt internet.

Guider och seglingsbeskrivningar

Båten Pitufa har tillbringat flera säsonger här och på deras hemsida kan man ladda ner gps-spår att följa även i den omätta delen av ögruppen. Länk till Pitufa.at

Navigering

Sjökortet stämmer hyfsat bra, där det är mätt. Vi har dels följt Pitufas spår men även använt oss av Google earthbilder tillsammans med Open cpn för att planera rutter till olika ankringar.

Ankring

Rikitea heter huvudorten. Längst med stranden ryms det 30-talet båtar, vilket är fallet när supplybåten är inne. Man ska dock undvika att ankra för nära kajen. Vi såg en båt bli påkörd av just en av fraktbåtarna. I de allra flesta fall ligger de ankrade båtarna med aktern mot land. Vid lätta vindar vrider de sig 360 grader. Runt om i atollen finns ett 15-tal olika ankringar. Många är dock oskyddade och trevligast att besöka när det är lätta vindar. En favorit är motun Puaumu.

Proviantering

Det finns flera magasin med liknande innehåll. Vi handlade mest hos Jojos som är den enda affären man får gå in i. Övriga är ”över-disk varianten”. På hyllorna finns de traditionella subventionerade varorna med röd prislapp, frysarna med kyckling, korv och hamburgare. Det finns lite flipflops, hygienartiklar och rullar med vaxduk. När supplybåten varit inne finns frukt, grönsaker, salami och brieost. Man lider verkligen ingen nöd men kan känna sig något begränsad rent kulinariskt.

Wifi

På Magasin Jojos är internet gratis, men tanken är att man ska handla, fika eller äta där. När affären är stängd har vi stått utanför och surfat. Vi har frågat om lov och det är ok. När det fylls på med båtar och många seglare är där och snyltar internet samtidigt är det väldigt svårt att göra något vettigt, att uppdatera BankId kan ta timmar. (Eller dagar)

Diesel Bensin Gasol

Diesel köper man direkt av fraktbåten på 200 liters fat. (Beställ innan, se kompendium) Det bästa är att gå ihop ett gäng och dela/hjälpas åt med att tappa upp och köra fram och tillbaka med jollarna. Det går inte att lägga till med sin stora båt för att tanka. En skvätt bensin går för det mesta att köpa från Jojos.

Gasol kan man ibland köpa i någon av affärerna. De bofasta har ofta förbeställt sina gasolflaskor, så trots att det finns på hyllan är de inte tillgängliga att köpa/byta.

Vi reserverade och betalade en flaska på Jojos, och kunde sedan byta in vår tomma flaska när supplybåten varit där. ( Vi har investerat i en lokal gasolflaska)

Se och göra

I Gambier finns flera promenadstråk. Uppför bergen, eller ön runt. Snorkla i falska passet, besöka en pärlfarm, köpa pizza, plocka frukt. Ankra vid byn i Taravai och hälsa på Herve och Valerie som ordnar barbeque. Hos dem kan man handla/byta till sig frukt och grönsaker. Titta på Taravais gulliga kyrka.

Mat och dryck

Det finns flera så kallade ”snack-ställen” som serverar take-away. En låda med Pommes och stekt kyckling kostar ca 100 kr. Det finns en pizzeria som är öppen fredag, lördag och söndag. Har man tur kan man köpa en pizza. De är dock ofta slut en kvart efter öppning. Det är ett mysterium. På Jojos kan man äta lunch, Steak Fritte.

Vädret

I slutet av maj börjar det bli vinter. Vädret blir något ostadigare och vattentemperaturen sjunker. Under december – maj är det för det mesta varmt och skönt. Då och då kommer en front med åska, regn och blåst, då gäller det att välja en bra ankringsvik. Vissa år regnar det mer ihållande. När vi var där 2021 var det mycket regn och åska i februari. Det var tröttsamt.

Marquesas

Vi tillbringade några veckor med att segla mellan de största öarna i Marquesas i juli 2021, för att sedan segla vidare till Tuamotus.

Sjökorten här stämmer bra. Vi har använt kompendiumet för Marquesas för att få tips om ankringar och saker att göra.

Landskapet är fantastiskt med branta berg och djupa dalar. Ankringarna är rulliga och på stränderna är det mycket mygg. Fördelarna är annars att både Nuku Hiva och Hiva Oa har ganska bra affärer för proviantering. Det finns en del trevliga restauranger (om de inte är stängda pga Corona förstås). På Hiva Oa finns en båttillbehörsaffär och skapliga möjligheter att få hjälp med en del reparationer.

Göra: Hyra bil på Nuku Hiva. Titta på dansuppvisning. Äta på restaurang. Besöka bensnidare på Tahuata. Vandra till vatten fallet på Fatu Hiva.

Undvik: Chokladmannen på Ua Pou och att vistas på ständerna utan myggmedel.

Tuamotus

Atollerna i Tuamotus var en gång i tiden höga berg, nu finns nästan enbart ett ringrev av koraller kvar, ibland med en öppning. Atollernas öar kallas motus och är låga med palmer och steniga eller grusiga stränder. Sandstränder är inte så vanligt. Många atoller är bebodda, med en liten by dit fraktfartyg kommer var 14:e dag, ibland endast en gång i månaden. Det finns vanligtvis en liten affär som säljer de enklaste varorna, men nästan aldrig grönsaker eller frukt.

Utmaningen är att ta sig igenom passet in i atollen vid rätt tidpunkt och att korsa atollen med bra dagsljus. Det finns en “guesstemator” (länk finns i ovan nämnda kompendium) där man kan beräkna när slackvattnet infaller. Strömmen i passet kan vara upp till 8 knop och med så kallade stående vågor. Vid ett tillfälle var vi tvungna att vända i ett pass och invänta mindre ström.

Passet i Hao, cirka 5 knops motström

I en del atoller finns några ankringar där kättingen kan svänga fritt i sand. Det vanligaste är annars att botten har en hel del koraller och för att skydda både korallerna och kättingen bojar vi vanligtvis kättingen med bojar eller fendrar så att den lyfter från botten.

Vi har haft stor hjälp av Open Cpn med Google earthbilder (med gps-puck) för navigering. Vi kontrollerar Google earthbilderna och lägger en rutt som går fri från koraller, rutten importerar vi sedan i plottern.

Koraller syns bra i dagsljus

Raroia ( 5/5 kokosnötter)

Vår första atoll som vi besöker. Den är väldigt vacker. Fin ankring i nordöstra delen med sand och hängande palmer. Kon-Tiki monumentet ligger på en liten motu i östra delen. Monumentet är väl inte så värst sevärt, men vi har varit där i alla fall. Det är inte så svårnavigerat dit men ganska mycket boomisar som dock syns lång väg. Snorklingen är inget vidare inne i atollen. Vi gjorde återbesök i mars 2022. Vi är helt ensamma. Stranden är verkligen makalöst fin, med Tuamotus-mått mätt!

Tahanea (5/5 kokosnötter)

Tahanea är en nationalpark. Här lever den utrotningshotade Bruna Tuamotus-pipern. Det finns ingen bosättning här förutom de som tillfälligt kommer för att skörda kopra i perioder. I passen är det fantastisk fin snorkling. Vi dök aldrig här, men gjorde många trevliga driftsnorklingar. I södra delen av atollen finns skyddande öar där man kan ankra i mestadels sand. Den annorlunda och vackra ankringen vid “Sjuan” är väl värt ett besök i lätt väder.

Ankringen 7:an i Tahanea

Fakarava (4/5 kokosnötter)

En av de mest populära atollerna för seglare. Bra affärer, med frukt och grönsaker, i alla fall när flyget just anlänt från Tahiti med varor, eller när en av supplybåtarna just lastat av. Det finns Yacht service som kan hjälpa till med tvätt, gasol och enkla segelreparationer. Dykningen och snorklingen i passen är fantastisk. I södra passet är ankringen galet fylld av koraller. Inget roligt ställe att ankra på men har man tur kan det finnas en ledig boj. I sydöstra hörnet finns en stor sandig vik som är nästan helt korallfri. Där ordnas ibland barbecue. Det är alltid mycket båtar i Fakarava. Byn Rotoavas ankring har nästan alltid 15-20 båtar. Det finns 2 allmänna bojar annrs får man ankra och det är mycket koraller. I byn finns en trevliga restauranger. Tapasrestaurangen vid hamnen har superbt wifi.

The Wall of Sharks i Fakarava syd.

Hao (3/5 kokosnötter)

Hao är ett perfekt stopp mellan Tahiti och Gambier, men inte så mycket mer. Hao är en nedlagd bas från tiden då Frankrike utförde Kärnvapenprovsprängningar på den närliggande Mururoaatollen. Här finns byggnader och obegränsat med korrigerad plåt som minnen från den tiden. I lagunen lär allehanda flygplan och båtar ligga dumpade på djupt vatten.

Det finns de sedvanliga affärerna, några kyrkor och gratis internet på kvällstid, utanför kommunhuset. Det finns inte så mycket ”natur”, bara oändligt långa raka vägar med buskar pch palmer. Inga stränder bara stenar och grus och det är heller ingen vidare snorkling. Vi trivdes dock ganska bra fastknutna i kajen i den gamla militärbasens hamn, övergiven sedan 2000. Här finns bra med plats om man behöver plana ytor för diverse projekt tex mecka med jollen eller måla om jollens durkar. Skapligt bra internet vid kommunhuset vardagar efter klockan 1600.

En timmas segling söderut finns ett rev. Här hittade vi en trevlig sandhylla nära land att ankra på.

Amanu (4/5 kokosnötter)

En fin atoll med ganska få öar. I mitten av atollen finns ett stjärnformat rev där det är en fantastisk snorkling, för att vara mitt inne i en atoll. Man ankrar i sand på ca 5 meter. I den nordostliga delen av atollen finns sand att ankra i. Vi såg val, mantor och sköldpaddor i närheten av båten.

Vi besökte aldrig byn men den lär ha en enkel affär samt wifi utanför kommunhuset efter kontorstid. Här kunde vi verkligen leva söderhavsliv.

Ankringen “Lutande palmen” i Amanu

Toau (3/5 kokosnötter)

Atollen ligger nära Fakarava, man slipper nattsegla hit. Det finns ett “falskt pass” men bojar och en liten restaurang som drivs av några boende.

Makemo (2/5 kokosnötter)

När vi var där blåste det galet mycket. Vi ankrade vid byn där vi handlade i den lilla affären. Vi hittade inget wifi att använda. Mycket koraller. Vi fastnade med ankaret när vi skulle ta upp.

Sällskapsöarna

Sällskapsöarna namngavs av upptäcktsresande Cook. Alla öarna omges av ett skyddande rev, vilket gör ankringarna innanför revet ganska lugna i jämförelse med Marquesas. Det finns ofta många öppningar vilket gör att passagen in genom passen inte är så besvärliga.

Tahiti

Hit kommer så småningom de flesta som seglar i Franska Polynesien. För att proviantera, lyfta båten, äta på restaurang, åka hem, handla nya skor och så vidare…

Det finns två större marinor där den centralt belägna Marina Papeete ligger mitt i huvudstaden Papeete och Marina Taina ligger ett stenkast från Tahitis största Carrefour. Det verkar som att reglerna var man får ankra och inte, ständigt växlar. De finns seglare som i princip bosätter sig i en marina eller på en boj, medans andra stökar undan Tahitibesöket för att snabbt dra vidare. När vi var på Tahiti var vi på följande ankringar och marinor:

  • Papeete Marina, centralt beläget nära till affärer och restauranger. Nyrenoverad marina med lounge och duschar. Wifit fungerade dåligt när vi var där och de flesta duscharna var trasiga. Fördelen är att man är “mitt i smeten” om man ska handla båtprylar, äta på restaurang osv.
  • Ankring utanför Marina Taina, mycket vrak ligger ankrade här, den stora fördelen är närheten till stora Carrefour för proviantering. Vi använde även tvättstugan i marinan. Det finns ett gratis internet på restaurangen inne i marinan, som förövrigt hade god mat. Det går att ta bussen till stan för cirka 30 kronor.
  • Flygplatsankringen, långt till allt men om man gillar att titta på flygplan så är det här rätt plats.
  • Baei Pheton, vik i söder mellan stora och lilla Tahiti. Lämpar sig för långtidsankring, och det finns en båtvakt som såg till vår båt för 600 kr i månaden. Annars har viken ett eget vädersystem med mycket regn och molnighet. I närheten finns en liten marina, en Carrfour och en tvättinrättning.
Baei Pheton

Moorea

Strikta ankringsregler. På vissa platser får man bara ankra 36 timmar. Finns en del gnissel mellan lokalbefolkningen och seglare. Svårt att slänga sopor, tror inte det finns en offentlig soptunna på hela ön. Om man frågar går det bra att slänga sopor vid matvaruaffären i Cooks bay.

Hapiti på sydkusten är en 36 timmars ankring men väldigt trevligt. Delfiner och clownfiskar.

Raiatea

Varv för upptagning. Många seglare runt huvudorten. Flera med öde ankringar längre söderut. Möjlighet till hajker, flodtur och besöka heliga monument.

Huahine

Vår favorit bland Sällskapsöarna. Charmigt, och trevlig atmosfär.

Ankring utanför byn, längst stranden eller nära revet lite längre bort.

I byn Fare finns restauranger, en bra mataffär och snabbfärjan till de andra öarna.

Taa

Delar rev med Raiatea. Trevliga ankringar runt ön. “Turistfällan” Coralgarden där det kan vara fullt med båtar.

Bora Bora

Inte särskilt seglarvänligt. Ankring tillåten 36 timmar på anvisad plats långt från stan. Annars boj som kostade 400 sek per dygn 2022. (Då ingår sophämtning). Mycket dollarturism, bungalows, helikopterflygningar mm. Inte särskilt charmigt, men turkost vatten…