In 2018 Avsegling och Östersjön

Bornholm, reparationer och rundtur

man som reparerar

Vi ligger i Svaneke på Bornholm. Kylningen av motorn har slutat fungera. Impellern, säger jag. (Det är typ det enda jag vet som har med vattenintaget till motorn att göra). Vi meckar, kontrollerar impeller, värmeväxlaren, oljekylaren osv. Allt verkar okej. Impellern är i princip ny och det är inget stopp någonstans. Vi meckar till långt in på kvällen, och även under morgonen. Sedan ringer vi reparatören, eftersom vi inte kommer vidare i vår felsökning. Vi pratar någon form av “skandinaviska” med varandra och språket går riktigt bra. Hink heter förövrigt pyts på danska.

Reparatören kontrollerar allt vi kontrollerat och blir lika förbryllad. Det borde verkligen fungera. Till sist misstänker han att locket till impellerhuset är litet slitet, och när han vänder på locket och får det tätt, tadah, så fungerar allt som det ska. Hurra! Ungefär samtidigt anländer goda vänner och vi undrade straxt innan, om vi skulle få dricka gravöl, över den trasiga motorn eller skumpa för att den var lagad. Det blev skumpa. Tack Jocke och Anett!

När vi kan lägga meckandet åt sidan ägnar vi oss åt god mat, trevligt sällskap och rundtur runt Bornholm. Vi besöker hamnar, små städer, utsiktstorn och Hammer hus. Men jag måste säga att Svaneke verkligen är en favorit. människor läser på skylt

Nu har vännerna åkt vidare och vi börjar kolla väderprognoser och googla gästhamnar längst vägen. Det är då vi inser att vårt nästa stopp är Tyskland.

Mein  Gott!

 

Share Tweet Pin It +1
Previous PostBornholm
Next PostSnedsegling till Rostock

1 Comment

  1. Stefan
    6 months ago

    Hej

    jag har ökat min egen kunskap i detta ämne motorkylning lite granna, säljaren av vår nya längeseglingsbåt skickade med ett kit från Speedseal som består av nytt lock till sjövattenpumpen med snabbskruvar som inte kräver verktyg.
    Locket har 2 skåror så 2 skruvar kan sitta kvar hela tiden vilket underlättar då vår motor är nedsänkt i salongsgolvet, lättare att få tillbaka lock och de 2 sista skruvarna när man jobbar uppifrån.
    Utöver förenkling att få av och på locket ingår teflon och mässingringar som gör att slitaget på impellern minskar.
    Tydligen är produkten framtagen för Engelska sjöräddningen och längre livslängd och enklare byte av impeller är något som jag ser extra positivt när man längeseglar.

    /Stefan

    Reply

Lämna gärna en kommentar...