Fårösund

Men vad sjutton har vi pysslat med egentligen, kanske man kan undra. Är det inte semester, borde inte bloggen krylla av segelbilder och härliga resmål. Jodå i kalendern står det “semester” men den här långfärdsbåten vi har, kräver lite intrimning, typ. Vi har legat vid bryggan i skärgården några dagar och lärt oss plottern (hjälpligt i alla fall) hur man stänger av AIS-larmet, eftersom besättningen nästintill fick hjärtstillestånd när det började tjuta, kalibrerat instrument, provkört jolle och snurra, samt satt dit nya däckslinor. Nu, var vi redo för en längre segling.

Vi bunkrade i Oxelösund, och när båtgrannarna i gästhamnen runt klockan 20, korkade upp vinet till räkorna, lade vi ut och styrde mot Fårö.

 

Natten blev aldrig riktigt mörk. Det blåste stadigt 6 ms sydvästlig vind och med en sträckbog mot målet Fårö blev det en odramatisk segling. Vi turades om att styra, sova  eller övervaka autopiloten (som sköter sig mycket bra). Trots att vi förberett oss noga kändes ett lätt illamående av mest hela tiden, utom i liggande läge. Inte direkt sjösjuka, men den där urkiga känslan i magen, är inte att leka med.

På AIS:en ser man tydligt storbåtarna dyka upp och det är väldigt skönt att se att vi inte ligger på kollisionskurs, eller att de inte gör fart utan ligger ankrade. När vi närmade oss Fårö beslöt vi att gå till Fårösund för att få bättre lä. Cirka 10 timmar senare knöt vi fast i bryggan.

I Fårösund sover vi ut och tar igen oss efter nattens upphackade sömn. Då och då under den här veckan har länspumpen hoppat i gång. När vi piggnat till, påbörjas detektivarbetet att ta reda på varför det kommer in vatten i båten. “Tur att vi har något att pyssla med, annars kan det ju bli långtråkigt”. (OBS ironi).

Nästa skutt på den här resan borde rimligen vara att ta sig ännu mera öster ut, kanske Estland eller Lettland. Om du vill se var vi befinner oss kan man söka efter oss på Marine Traffic .

Tiekamies atkal!

(På återseende på lettiska)

2Comments

Add yours
  1. 1
    Lars-Göran s/y Saaremaa

    Hej på er och ha en bra semester.
    På vår 391:a (39-an) hade vi också vattenläcka och en länspump som då och då (sällan) gick in.
    Upptäckte till sist att det skedde efter att vi tankat fullt med vatten. Vi har tre vattentankar: en under stolen sb sida som ligger högt och två nere under golvet. När den övre tanken fylls upp mot slutet av påfylnningen så pressades vatten ut genom en av skruvarna som fäster inspeaktionsluckorna i de nedre tankarna. Den var alltså inte riktigt tät. Hade lossats 2015 i samband med tankrengöring och inte återmonterats rätt. Enligt Jimmy på Orust Yacht Service ska man använda en speciell sorts “engångspackning” som måste ersättas med en ny om man återmonterar inspekationsluckorna. Mina tankar är tillverkade av Marintjänst i Henån och den firman finns kvar. Jag tätade med tätningsmassa men hade tänkt kolla med Marintjänst hur man ska göra det korrekt.
    Kanske har ni samma problem ?

  2. 2
    Anki

    Vårt detektivarbete går vidare, det verkar tyvärr inte vara tankarna. Det hade varit en bra lösning med den informationen du gett oss. Vi sätter upp det på vår efter-sommaren-lista, att göra.

Lämna gärna en kommentar...