På lördagsmorgonen innan avfärd börjar det brinna på Horn Island. Röken sprider sig på himlen och täcker solen. Det blåser dessutom friskt så under förmiddagen verkar elden sprida sig rejält. Vi ägnar förmiddagen åt de sista förberedelserna inför avfärd och drar upp ankaret straxt innan lunch.
Det är 700 nm till Tual i Indonesien. Det vi hört av andra seglare är att vågorna kan vara korta och branta vilket gör att det rullar ombord, samt att det kryllar av fiskebåtar som drar 1 kilometer långa nät efter sig. Jag gruvar mig för dålig nattsömn. Några maträtter är förberedda som bara är att värma och i fruktnätet är det påfyllt med 3 kilo mango. Vi kommer i alla fall inte att få skörbjugg under den här seglingen.
Torres Strait är ett smalt grunt sund som skiljer Stilla Havet och Indiska Oceanen åt. Här är det endast 14 meter djupt och fyllt av fartygstrafik. Ytterligare några dygns segling västerut är det fortfarande förhållandevis grunt, lite drygt 50 meter och det är först sista dygnet innan ankomst till Indonesien som havsdjupet är över tusen meter. Färgen går från turkost, till buteljgrönt och senare mörkt blått.
Seglingen blir en av de trevligast och stillsammaste vi varit med om och utdrag ur loggboken lyder så här:
Lördag avsegling. Frisk vind omkring 12 ms i byarna runt 18 ms när vi lämnar Thursday Island. Endast storsegel. Gör god fart. Kvällsmat Köttbullar lingon och kokt potatis. Fantastisk blodröd solnedgång. God nattsömn, lätt rullande.
Dag 1 Söndag. Vind 9 ms sydostlig vind, upp med spribommen. Våghöjd ca 1 meter. Strålande sol. Ser regelbundet lastfartyg på avstånd. Mellanmål blir solmogen mango. Kvällsmat Pyttipanna. Lättare vindar under natten, skramlar lite i seglen. Sover gott.
Dag 2 Måndag. Vind 7 ms små vågor. Mycket sjöfåglar cirklar runt båten. Kvällsmat Kycklingwok. Under natten dyker upplysta fiskebåtar och AIS-markerade nät upp på plottern. Ingen närkontakt, vi kan hålla vår kurs. Känner fortfarande lukten av brandrök från Horn, det måste brinna rejält.
Dag 3 Tisdag. Vind 6 ms. Riktigt varmt och svettigt i sittbrunnen. Skönt med en dusch. Ser en havsorm, 1,5 meter lång och randig. Kvällsmat Fajitas. Kluster av AIS-mål dyker upp när det mörknar. Ingen närkontakt. Sover som en stock.
Dag 4 Onsdag. Vind omkring 5 ms. Går riktigt bra att segla trots den lätta vinden, på grund av nästan inga vågor. Ser en del skräp i vattnet, samt en stor sköldpadda. Letar efter en försvunnen stekspade, som åkt ner bakom lådan. Kvällsmat Köttbullar och makaroner. Fullmånen lyser upp havet, det blir aldrig riktigt mörkt.
Dag 5 Torsdag. Vind 4 ms. Händelselös dag. Seglar förbi en stor boj som guppar i vågorna. Temperaturen i sittbrunnen 37 grader. Beräknad ankomst fredag morgon. Njuter av saftiga mangos. Kvällsmat Pasta Carbonara. Under natten kommer vi in i skärgården som leder till Tual. Svarta moln.
Dag 6 Fredag. Vind 7 ms. Under tidiga morgontimmarna är det motström, åska, blixtar och regn. Väldigt dystert men svalt. Ankommer Tual klockan 9 om morgonen. Vi ställer om klockan 1 h vid ankomst. Regn resten av dagen. Skönt att vara framme!
Vi ankrar utanför staden Tual och här ligger redan 7 andra båtar. Vi städar upp, gör i ordning jollen och vilar middag. I det strilande regnet har vi ingen lust att åka in till stan och påbörja inklareringsprocessen. Vi vilar oss i form och tar förundrat in alla nya intryck på distans. Staden har mängder av moskéer, och färgglada hus. Längst kajen ligger rostiga fiskebåtar. I vattnet är rätt skräpigt, på håll hörs regelbundet böneutrop, smattret av små fiskebåtar och mopeder. Det luktar jord och matos. Vi har definitivt kommit fram till nya upplevelser, inget av det här känns bekant. Vi är på på en ny kontinent och i ett nytt land. Det här ska bli spännande!
Härligt att följa er, spännande med nya platser och nya äventyr. För att i te glömma variationen i matväg 🙂
Vilka proffs ni är. Fantastiskt kul att följa Er. Nya platser nya kontinenter. Hur kommer man tillbaka i ekorrhjulet när ni kommer hem? Men tänk inte på det nu. Det har ni säkert en plan för.
Man vill följa Er länge än. Era berättelser har nästan ersatt min livslånga längtan efter långsegling.
Ha en fortsatt trevlig resa o var rädda om Er.