Vi preppar inför Panamakanalen del 2

När vi väl fått vårat datum för kanalfärden bekräftat, måste vi genast få tag i tre personer som ska vara med ombord. Det är en av kanalbolagets bestämmelser att varje segelbåt ska, förutom kaptenen, ha fyra “linehandlers” ombord. Många gånger finns det seglare i marinan som vill göra en “pröva-på-tur innan den egna kanalfärden. Vi har tur, och får fatt i amerikanska solo-seglaren Jason som gärna vill följa med oss. Via en facebook-grupp för seglare i Panama, får vi också kontakt med de unga holländska paret Jerom och Anouk. Den fjärde personen är ju jag själv, Anki.

Kanalbolagets övriga regler är att vi måste ha ett gasdrivet signalhorn, solskydd, toalettank och vatten på flaska.

Under färden kommer vi ha med en representant från kanalbolaget som ser till att allt går rätt till, titeln är Advisor. Han kommer inte att sova över i båten, men ska enligt reglerna serveras en ordentlig lunch. Dagarna innan kanalfärden, möblerar vi om i båten så att våra linehandlers ska få plats att sova över. Vi handlar och förbereder diverse måltider och snacks. Och så klart köper vi en himla massa flaskvatten, så att advisorn ska vara nöjd.

Någon dag innan, levereras också fyra långa linor, samt 6 stycken bildäck. Linorna behövs under slussning och bildäcken ska fungera som extra fendrar.

På måndagen ringer vi till kanalbolaget och får veta att vår avgångstid är klockan 0300 på tisdagmorgonen. Klockslaget är ganska ovanligt, nästan alla andra har fått eftermiddagstider. Vi äter middag med våra linehandlers och besättningen på Hakuna Matata. Tillsammans med 3 främlingar kryper vi till kojs ganska tidigt. I morgon börjar äventyret.

Steg för steg hur vi förberedde oss utan agent finns här.

2Comments

Add yours
  1. 1
    Alexandra

    Så spännande att läsa om er slussning i panama kanalen. Själv sitter jag just och förbereder vår resa genom Göta Kanal!:-) haha

Lämna gärna en kommentar...